BERTEMU KEMBALI
SEMALAM SEWAKTU AKU MENGHADAP TV DIRUMAH, TERLIHAT SATU PROGRAM DI TV1, IAITU RANCANGAN AKU, DIA DAN LAGU. MUNGKIN SECARA KEBETULAN SAHAJA AKU TERTONTON PROGRAM TERSEBUT.
CUMA APA YANG NAK SAYA "BLOG"KAN DI SINI ADALAH TENTANG LAGU-LAGU RAYA LAMA ATAUPUN LEBIH SESUAI DI UNGKAPKAN SEBAGAI "LAGU-LAGU RAYA KLASIK."
YA, SABAN TAHUN KITA TAK DAPAT ELAK DARIPADA DI DENDANGKAN DENGAN PELBAGAI LAGU-LAGU RAYA DI MANA-MANA . SAMADA MEDIA TELEVISYEN, RADIO MAHUPUN INTERNET ATAU DI PASAR RAYA2 TERTENTU KETIKA MENJELANGNYA 1 SHAWAL ATAUPUN DALAM BULAN SHAWAL.
SUMBER: http://www.youtube.com/watch?v=XRbbE0vNIRc
LAGU-LAGU RAYA KLASIK MEMANG PENUH DENGAN NOSTALGIA DAN "AURA" NYA YANG TERSENDIRI. DI TAMBAH PULA DENGAN LIRIK YANG PENUH DENGAN NASIHAT2 DAN LAGUNYA YANG INDAH. SUNGGUHPUN PADA MASA KINI, BEGITU BANYAK LAGU-LAGU RAYA "MODEN" YANG TERCIPTA , IANYA SEOLAH2 BELUM MAMPU MENENGGELAMKAN "AURA" LAGU 2 RAYA KLASIK. MAAF JIKA ADA YANG MARAH EK. TAPI SEMUA LAGU NIE SEKADAR HIBURAN SAHAJA, JANGAN SAMPAI MELALAIKAN KITA DARIPADA MENGINGATI PENCIPTA KITA PULAK YE. :-)
LAGU-LAGU RAYA KLASIK TERUS MENDAPAT TEMPAT DI HATI PENDENGAR. NAMUN BEGITU, MUNGKIN DIANTARA KITA MENGENALI PENYANYI NYA TETAPI TIDAK BEGITU MENGENALI SIAPAKAH PENCIPTA LAGU DAN LIRIK LAGU2 RAYA KLASIK YANG INDAH TERSEBUT. ANTARA MEREKA YANG BANYAK MENGHASILKAN LIRIK & LAGU2 RAYA KLASIK TERSEBUT ADALAH KASSIM MASDOR DAN YUSNOR EF..
HMM, KENAL TAK MEREKA NIE..? DIBAWAH ADALAH PETIKAN DARIPADA SUMBER UTUSAN ONLINE:
Ciptaan Kassim Masdor diminati
Ramai yang tahu lagu-lagu tersebut dendangan Allahyarham Fazidah
Joned, Sanisah Huri dan Allahyarham Datin Rafeah Buang, namun tidak ada
yang ambil kisah dengan pencipta lagu tersebut.
Pencipta asal lagu-lagu raya klasik yang tidak jemu didengar hingga hari ini adalah Kassim Masdor yang kini berusia 73 tahun.
Menurut komposer yang berasal dari Singapura itu, lagu-lagu raya itu
masih diminati hingga kini kerana seni kata dan melodinya sesuai dengan
suasana.
"Bila lagu dan liriknya serasi dengan suasana, barulah pendengar
dapat merasai keindahan lagu tersebut, sekali gus dekat di hati,"
jelasnya.
Komposer yang mula mencipta lagu pada usia 16 tahun dengan lagu Sapu Tangan Tanda Mata,
dendangan Allahyarham Puan Sri Saloma itu berkata, dia tidak kisah jika
lagu-lagu ciptaannya dirakam semula oleh generasi muda.
Katanya, jika ramai yang merakam semula, itu tandanya lagu ciptaannya mendapat tempat di hati pendengar.
Bagaimanapun Kassim amat terkilan jika ada penyanyi yang merakam semula lagu ciptaannya dengan menggubah melodi asal.
"Saya seronok kalau orang menyanyi semula lagu ciptaan saya tetapi
janganlah sampai merosakkan irama asal. Saya tidak kisah kalau penyanyi
itu menyanyi ikut gaya sendiri tanpa perlu meniru gaya penyanyi asal,"
pintanya.
Menurut Kassim, setiap kali Syawal menjelang, dia hanya beraya bersama lima orang anak dan cucu-cucunya sahaja.
Dia yang menduda sejak 38 tahun lalu, berkata, hidupnya tidak pernah
sunyi dan tidak terlintas untuk berumah tangga lagi kerana sentiasa
dikelilingi cucu dan pelbagai kegiatan.
Malah dalam usia sekarang, dia masih diberi tanggungjawab menjadi tenaga pengajar vokal di sebuah kolej swasta di Singapura.
"Saya mengajar para pelajar yang berusia antara 14 hingga 25 tahun
yang dipilih daripada uji bakat. Dalam seminggu, saya mengajar selama
tiga jam di kelas dan perseorangan.
"Para pelajar ini mesti ada asas seni, barulah boleh mengikuti kelas
bimbingan vokal saya ini. Bila tamat belajar dalam tempoh dua bulan,
mereka akan diberi sijil," katanya yang masih lagi bermain piano jika
diundang mengadakan persembahan.
Teman baik P. Ramlee
Kassim yang merupakan salah seorang perintis anggota kumpulan popular
Pancha Sitara yang ditubuhkan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee berkata,
dia banyak belajar daripada Seniman Agong itu.
Ketika ditemui di Saloma Bistro, Jalan Ampang dalam satu majlis
berbuka puasa baru-baru ini, komposer itu sempat berkongsi cerita
lucunya bersama P.Ramlee.
Kata Kassim, P.Ramlee kalau marah matanya sepet dan ketika penggambaran filem Panca Delima, mood seniman itu tidak begitu baik menyebabkan semua pelakon dan krew diam.
"P.Ramlee kalau marah semua orang akan diam. Nak jadi cerita, sewaktu shooting filem Panca Delima, Udo Omar kena berlakon dengan ular sawa.
"Disebabkan takut dengan P.Ramlee yang sedang marah, dialognya
bertukar. Udo sepatutnya sebut "wahai ular, janganlah makan aku" tapi
tertukar jadi "wahai aku, janganlah makan ular".
Katanya, daripada kejadian itulah, tercipta dialog "Ani angkat kain hujan, jemuran dah turun" dalam filem Pendekar Bujang Lapok.
Kassim yang sering dilantik sebagai penjaga konti oleh P.Ramlee
setiap kali mengarah filem berkata, selain dirinya, S.Sudarmaji, Mustafa
Yassin dan Yusoff B adalah di antara mereka yang rapat dengan P.Ramlee.
Menurutnya, setiap seorang daripada mereka ada tugasan masing-masing dan kebolehan mereka itu memudahkan kerja-kerja P.Ramlee.
No comments:
Post a Comment